de heilzame spiegel van Dimitri Verhulst

Bloedboek - omslagDe afgelopen week is er heel wat geschreven en gezegd naar aanleiding van het Interview met Dimitri Verhulst door Jeroen Pauw over zijn nieuwste boek “Bloedboek”. Zie bijvoorbeeld wat Robert-Jan van Amstel en Alain Verheij erover schreven. De teneur van de reacties uit christelijke hoek kan worden samengevat met een zinnetje uit Geloven tegen beter weten in van Wil van den Bercken: “Met kennis van de Bijbel staat of valt niet alleen het geloof, maar ook de kritiek erop.” En ik denk dat dat helemaal terecht is (zie ook GoedBericht Weblog).

Het is schokkend te horen met hoeveel vooringenomenheid en dedain de heren Pauw en Verhulst over de Bijbel, de kerk en het christelijk geloof praten. Omdat mijn moeder me regelmatig voorhield: “Erger u niet, verwonder u slechts”, moet ik bekennen dat ik het interview met immer stijgende verwondering heb gevolgd. Eenzelfde verwondering roept het interview dat Verhulst aan Trouw gaf, bij mij op.

En toch ben ik blij met het Verhulst-Pauw-interview. Het houdt ons christenen namelijk een spiegel voor als het gaat om de manier waarop er in ons land – en helaas ook in kerken – al sinds Pim Fortuyn en Theo van Gogh over de Koran en de islam wordt gesproken. Hoeveel onkundige niet-moslims hebben niet hun uitgesproken mening gegeven over Koranteksten die op het eerste gezicht geweld en vrouwenonderdrukking aanprijzen? Hoe vaak is de Koran al niet vergeleken met Hitlers Mein Kampf? En hoe vaak is er door beschaafde politici, mediagoeroes en andere trendsetters niet gezegd dat moslims niet zo gepikeerd moeten doen, omdat ‘het er toch gewoon zwart-op-wit staat’?

Als christenen in Nederland krijgen we nu een spiegel voorgehouden en een rekening gepresenteerd: we zijn ernstig nalatig geweest als het erom gaat moslims net zo te behandelen als we zelf behandeld zouden willen worden, hen in hun geloofsbeleving en omgang met hun heilige boek dezelfde ruimte en hetzelfde respect te bieden als wij zelf graag zouden willen krijgen. Pas nu óns geloof en óns heilige boek op dezelfde onkoosjere manier worden bepoteld en aangerand, komen we in het geweer.

Dimitri Verhulst en Erica TerpstraZo sluipend en gemakkelijk gaat dat dus: de deur open zetten voor een rancuneuze anti-godsdienstige hooliganmentaliteit die enkel uit is op beuken en slopen. De goedbedoelende omstanders – in casu Erica Terpstra en Hans Spekman – komen bij gebrek aan inhoudelijke dossierkennis niet verder dan een ongemakkelijk stamelend “Moet dat nou zó?”. Net als veel christenen die de afgelopen 15 jaar denigrerende opmerkingen over Koran en moslims moesten aanhoren.

En de oproerkraaiers stralen ondertussen met een kwajongensachtige blik in de ogen onderhuids de boodschap uit: “Durf er eens iets van te zeggen; het staat er toch?!” Dat zij daarmee het christelijk geloof op een even onheuse manier afserveren als Geert Wilders de islam, hebben ze in de verste verte niet door. Daarbij valt Wilders minder te verwijten, want die is nooit als moslim opgevoed en dus een onwetende buitenstaander. Verhulst en Pauw daarentegen moeten om hun punt te scoren zelfs de mensen die hen met oprechte betrokkenheid iets van het geloof wilden meegeven, als bedriegers en hersenspoelers in een kwaad daglicht stellen.

Ik hoop dat we als kerken en christenen in het vervolg de moed kunnen opbrengen om niet alleen in het geweer te komen als Bijbel, christendom en de kerk zonder enige kennis van zaken worden afgebrand, maar ook als dat gebeurt bij Torah, jodendom en synagoge, of bij Koran, islam en moskee. Pas als we dat doen, hebben we recht van klagen wanneer we als christenen weer eens het haasje zijn bij Pauw en/of Verhulst. En tot die tijd blijf ik mij stil verwonderen…

Greetz, Jominee

 

 

 

 

Advertenties

3 thoughts on “de heilzame spiegel van Dimitri Verhulst

  1. Knap Jominee! Woord voor woord met je eens. En bij Verhulst gaat het alleen maar om de verkoopcijfers van zijn boek. Bij Pauw zijn het de kijkcijfers die bepalend zijn. Daarnaast schept Pauw er een bijzonder genoegen in om alles wat christelijk is een dreun te geven. Jouw slotwens in je column is mij uit het hart gegrepen. Wellicht een keer een “deal” met de Turkse imam in Leerdam: jij preekt een keer over een tekst uit de Koran en hij op de vrijdag n.a.v. een tekst uit de bijbel. Bart Bruggeman.

  2. Het interview met Verhulst ging niet over het Christendom, maar over het Oude Testament. En dat Oude Testament is inderdaad niet fris. Tuurlijk is Verhulst hier ongenuanceerd, maar dat gezeik dat iedere christen zich meteen beledigd voelt omdat zijn heilige boek wordt aangevallen. Ik denk dat het Verhulst vooral ging om een discussie te starten over de soms verschrikkelijke teksten in het Oude Testament. En alle reactieblogs die ik tot nu toe heb gelezen durven geen van allen de koe bij de hoorns te vatten. Het gaat er alleen maar over hoe ongenuanceerd Verhulst is.

    Maar God zegt toch écht in de bijbel dat homo’s gestenigd moeten worden. En christenen zeggen toch écht dat de bijbel Gods onfeilbare woord is. Hoe ga je hiermee om? Wat mij betreft moeten christenen niet zo hypocriet zijn, en als ze beweren dat de bijbel Gods onfeilbare woord is, pak dan die steen op en gooi die homo dood. Maar als je vindt dat homo’s doodstenigen tóch wel wat te ver gaat, dan kun je met de beste wil van de wereld niet meer volhouden dat de bijbel Gods onfeilbare woord is.

    *en met de steniging van homo’s hanteer ik slechts één voorbeeld van afschuwelijke bijbelteksten.

    • Hallo John,

      Ik voel me echt niet beledigd. De vragen die Verhulst stelt naar aanleiding van geweldsteksten in het Oude Testament worden door christenen onderling al vanaf de eerste eeuwen besproken. Ik neem het Verhulst kwalijk dat hij die diepgaande discussie totaal passeert en doet alsof hij iets volkomen nieuws heeft ontdekt. Verhulst is dus niet ongenuanceerd, maar neemt zijn eigen onderwerp gewoon niet serieus en heeft zich er nauwelijks in verdiept (zie de link naar GoedBericht Weblog). Hij komt op mij eerder over als een gefrustreerde puber die zijn ouders maar labbekakkige burgertjes vindt en hen afserveert omdat ze niet ‘consquent’ zijn, dan als iemand die echt antwoorden op z’n vragen wil horen. Daarmee heeft hij mij een spiegel voorgehouden: hebben massa’s kerkmensen niet ook zo puberaal en zonder enige kennis van zaken hun oordeel uitgesproken over de Koran? Geen wonder dat veel moslims zich daardoor niet serieus genomen voelen in hun geloofsopvattingen.

      Er zijn bovendien heel veel christenen die niet zomaar zeggen “dat de bijbel Gods onfeilbare woord is”. Zelfs de allerstrengste van-kaft-tot-kaft-gelovigen nemen niet ieder bijbelvers letterlijk. De meeste christenen zullen eerder de uitspraak “Gods Woord is in de Bijbel” onderschrijven dan “De Bijbel is letterlijk Gods Woord”. Als christenen bijbelse geboden nuanceren, zijn ze niet hypocriet, maar maken ze gebruik van de ruimte die God zelf hen geeft om met Hem in discussie te gaan over Zijn handelwijze (vergelijk Job). Juist het Oude Testament is heel kritisch in zijn vragen aan God – dat Verhulst dat niet heeft gezien of willen zien, geeft voor mij aan dat hij biblicistischer is en denkt dan de meest absolute van-kaft-tot-kaft-gelovigen.

      En tot slot: wie zegt dat ik in mijn geloof en bijbellezen consequent moet zijn? Mocht God mij ooit ter verantwoording roepen omdat ik een paar van mijn vrienden niet heb gestenigd, dan zal ik met een beroep op de woorden van zijn Zoon Jezus wijzen op zijn opdracht “Wees dan barmhartig, zoals je hemelse Vader barmhartig is”. Een opdracht die ook al klinkt in het Oude Testament. Dimitri Verhulst zal ze zeker ook gelezen hebben, en ook hebben ontdekt hoe ontiegelijk veel makkelijker het is om onbarmhartig te zijn…

Geef je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s